När internet var ungt i mitten av 1990-talet fungerade det främst som en informationskanal. Man sökte sig fram genom katalogiserade länksamlingar för att hitta den information man var ute efter. Sedan blev det även en stor kommunikationskanal genom forum, chat och communites. Sedan började e-handel ta över och ersatte postorderkatalogerna och under 2000-talet har det även blivit en kanal för tjänsteförmedling. Administrationen underlättas genom internets gränssnitt och frisörer och liknande kan lätt låta kunderna boka en tid själva istället för att boka via telefon.
Många tjänster som tidigare varit svåråtkomliga har också blivit allmänt tillgängliga. Om man för 20 år sedan ville hyra en container för att bli av med sitt byggavfall fick man leta sig fram i telefonkatalogen och sedan ringa runt till olika aktörer för att få problemet löst. Även här förenklar internet saker och ting mycket. Nu kan man t.ex. på junkbusters hyra en container enkelt på nätet. Och när den är fylld bokar man bara en hämtning och så är det klart. Genom den smidiga hanteringen, och varken kunden eller företagaren behöver ta upp värdefull tid med att sitta långa tider och prata i telefon blir priset också överkomligt vilket också minskar tröskeln för tjänsternas tillgänglighet.
Internet en kanal för tjänsteförmedling
Bookmark the permalink.