De varor som tidigt fungerade bra att sälja via e-handel var böcker och cd-skivor. När e-handels entreprenörer på 1990-talet blev intervjuade kring varför de valde att starta upp sin verksamhet berättar de ofta att de valde något som var lätt att skicka och som fick plats i brevlådan så att leveransen skulle bli smidig och billig.
Sedan när i princip alla fick tillgång till internet slog också mycket nischade butiker, som kanske hade ett väldigt udda eller smalt sortiment igenom. Även om det bara var en liten andel av befolkningen som efterfrågade produkten, fanns det ändå tillräcklig efterfrågan när man kunde nå så många.
Ytterligare en kategori av varor som fungerar bra är stora och tunga varor, där konsumenten nästan ändå alltid behöver ta hjälp med transporten, eller åtminstone skulle behöva hyra en släpkärra eller lastbil för att få hem varorna, t.ex. växthus, marksten och klinkers. Skulle man köpa detta på en bygghandel skulle man ofta ändå behöva hjälp med transporten och frakten från e-handlaren blir ändå en kostnad som man skulle ha fått lägga till. Genom att e-handlaren administrerar frakten kan man också ofta arbeta med större lager och hanteringen blir billigare än med lokala butiker.