Logistiken hos e-handlare från order till leverans allt viktigare

Den som jobbar med ehandel märker ganska snart att logistiken är viktig. Inte bara logistiken från ehandlaren till kunden som ofta hanteras av ett externt transportföretag, utan även logistiken inom företaget och på lagret. Dels för att hålla koll på vad som finns i lager och dels för att kunna arbeta så snabbt och effektivt som möjligt från det att ordern kommer i tills dess att den är framme hos kunden.

Detta kommer bli ännu viktigare i framtiden när leveranstiderna kortas. På transportsidan hör man redan om försök med att använda drönare eller att utnyttja ledigt utrymme i befintliga transporter, eller helt enkelt ta hjälp av extraarbetande studenter eller andra  för att inom vissa områden kunna leverera inom några tmmar från att en beställning lagts.

Då blir också tiden det tar tills varan är färdigpacketerad på lagret viktig och ett fungerande lager, inrett utifrån varornas utformning och behov.  Det fungerar inte bara genom att grundarna eller den ordinarie personalen vet hur lagret är upplagt utan det måste även fungera om man tar in ny eller extra personal, t.ex. om någon ordinarie lagerarbetare blir sjuk.  Bra lagerinredning och tydligt uppmärkta hyllor, gärna också kopplat till orderhanteringssystemet i e-butiken kan vara avgörande för att man ska kunna lyckas att göra det så effektivt som behövs för att allt ska fungera och kunderna ska bli nöjda.

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *