Businesspodden har varit en form av draknästet i poddformat. Under 4 år har Josef Fallesen och Mikael Arndt låtit svenska nystartade företag pitcha sina företagsideer och gett feedback på dessa antingen själva, med hjälp av en affärsängel eller etablerad entreprenör eller genom att låta lyssnarna rösta fram ”veckans business” av de tre företag som pitchat i varje poddavsnitt.
Formatet har varierat lite genom åren från att initialt främst vara ett format där vinnaren fick träffa en affärsängel till att lyssnarna fick rösta fram sin favorit under 2017 och vinnaren även fick en summa pengar till att under 2018 där ”veckans business” gått vidare till en final, ”businesspodden awards” som hölls på annexet i Stockholm 26/9 2018.
Några veckor innan ”businesspodden awards” tillkännagjorde Josef och Mikael också att eventet också skulle bli businesspoddens avslutningsfest då man i och med detta avslutar podden.
Under eventet fick de ca 40 finalisterna pitcha från scenen. Publiken röstade fram 8 finalister. De åtta finalisterna i businesspodden awards var Deligate, Firemill, Swedish tonic, Learning to sleep, Yepstr, Cellavate, Aidonair och Matspar och en jury bestående av ett antal kända entreprenörer valde en vinnare med en vinst på 25 000kr och publiken på plats valde en vinnare med en vinst på 75 000kr vilken visade sig sammanfalla med juryns val nämligen matspar.se en prisjämförelsesite för mat online.