Merförsäljning av tillbehör, två strategier

När det gäller merförsäljning av tillbehör i webbutiker finns det åtminstone två olika strategier. Den ena är att man har har lockpriser på huvudprodukterna, så att man upplevs som billigast på produkter som folk söker på t.ex. på prisjämförelsesajter och sedan har man en hög marginal på tillbehör och räknar med att de som köper en produkt också köper med lite tillbehör utan att jämföra priset på dessa.

Den andra strategin är att ta ut en marginal som man går runt på och sedan ha riktigt låga priser på tillbehören så att kunder ska upptäcka att det är billigt och passa på att köpa med tillbehören vid samma beställning.

glashusen har jag riktigt lågt pris på växthustillbehör och vid beställning av växthus får man ytterligare lägre pris på t.ex. automatiska fönsteröppnare.  Jag kan inte säga att det har varit en medveten strategi, utan jag har helt enkelt låtit priserna på tillbehör ligga kvar på samma nivå som den tidigare aktören sålde dem för för sex år sedan och jag tycker att det är en schysst strategi mot kunderna att de också kan köpa tillbehör billigt när de köper någon av huvudprodukterna i ebutiken.

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *