När jag för en tid sedan fick möjligheten att få ett gratis exemplar av Jesper Åströms bok The system – Reverse enginering behavior, algorithms and mechanics to drive growth tog jag naturligtvis möjligheten att lära mig mer om internetmarknadsföring och viral spridning på internet. Även om jag inte känner Jesper Åström personligen har jag stött på hans namn i olika sammanhang och många i mitt nätverk känner honom och jag har förstått att han är mycket duktig på internetmarknadsföring och virala kampanjer.
Det känns som att bokens titel, The system utlovar väldigt mycket. Att här ska man få det ultimata systemet för att effektivt sprida sitt innehåll på internet. Ett system för att få kontroll över internet, t.ex. att ranka högt i en sökmotor, få innehåll att delas och gillas i sociala medier eller på annat sätt sprida ditt innehåll.
Och boken börjar med vikten av att använda eller bygga sitt nätverk för att börja nå spridning av sitt innehåll inte bara genom att tala till människor utan genom att tala genom människor.
Genomgående genom boken talas det om mottagarna som 1% – 9% – 90% där i genomsnitt kommer 1% av mottagarna vara så hängivna kring en produkt att de själva skapar innehåll kring produkten. Skriver bloggposter eller skapar videos. 9% kommer att vara tillräckligt intresserade för att dela innehållet, om de känner att de får någon belöning för det t.ex. en känsla av utvaldhet eller högre social status. Medans 90% inte är intresserade av att interagera över huvud taget.
Och det gäller att hitta sina 1% supporters och kommunicera med dem och ge dem vad de behöver eller önskar. Låt de 1% supporters vara med och skapa innehåll för dig. Om det är något svårt som kräver mycket tid och ansträngning. Dela upp det i flera deluppgifter. Om du får någon att göra en första uppgift och de har en motivering till varför de gjorde den, är de mycket mer benägna att tacka ja till ytterligare en uppgift.
Och även om man inte känner att man har full koll på systemet efter att ha läst boken så är man iallafall övertygad om att Jesper vet vad han talar om. Det känns t.ex. svårt att skilja på de 1 -9 -90 segmenten och som Jesper också skriver så förflyttar sig individerna också mellan segmenten över tid.
Men det personliga tilltalet i boken gör det lätt att följa resonemanget och det är intressant att höra de konkreta kampanjer Jesper har jobbat med genom åren och även om man inte lägger ifrån sig boken med känslan av att ha ett enkelt vattentätt system för att kontrollera internet så är boken full med matnyttigt innehåll för att bli bättre på internetmarknadsföring och virala kampanjer.
Att Jesper själv använder sig av tjänster som han rekomenderar i boken t.ex. drip.com förstärker också det genuina intrycket.